

I fire forskellige målinger med 151 spørgsmål, hvoraf flere spørgsmål er gengangere på tværs af undersøgelserne, er flere tusinde syddanske patienter blevet spurgt om deres oplevelser med Sygehus Sønderjylland, og helt overordnet set er patienterne tilfredse.
- På 72 af spørgsmålene ligger vi over landsgennemsnittet, 72 gange ligger vi på landsgennemsnittet, fem gange ligger vi under landsgennemsnittet og på to af spørgsmålene er vi ikke sammenlignet med andre, så vi har klaret det flot det sidste års tid, siger kvalitetschef på Sygehus Sønderjylland Thomas Cotzand.
Det er dog ikke nok for sygehuset at få gode karakterer og være med til at trække landsgennemsnittet op.
- Vi vil gerne forbedre os, og derfor er jeg mindst lige så glad for at konstatere, at patienterne på 58 af målepunkterne giver os en bedre karakter end for et år siden, og kun en enkelt gang har sendt pilen lidt nedad, forklarer kvalitetschefen.
Glade patienter giver glade medarbejdere
Gennem de seneste par år har Sygehus Sønderjylland arbejdet målrettet med at forbedre sig på mange områder. Der er arbejdet med arbejdsmiljøet, og der bliver sat ind de steder, hvor patienterne ikke er helt tilfredse. Ifølge Thomas Cotzand kan de to ting i fællesskab give en opadgående spiral.
- Vi ved, at glade medarbejdere giver glade patienter, da medarbejderne har de ekstra ressourcer, der gør, at de kan sætte sig ind i det enkelte menneskes behov og bruge lidt ekstra tid. Det er med til at gøre patienterne glade og trygge, siger Thomas Cotzand og fortsætter.
- Når patienten føler sig hørt og inddraget, er det også lettere at give ham eller hende en individuel behandling, hvilket giver en glæde i arbejdet. Og glæden, ja den smitter så af på patienten, konkluderer Thomas Cotzand.
I efteråret viste en stor medarbejdertilfredshedsundersøgelse en stor fremgang i arbejdsglæden på Sygehus Sønderjylland, og det afspejler sig nu i patienttilfredsheden.
- Jeg er egentligt ikke overrasket over den gensidige påvirkning, da vi har arbejdet meget målrettet med det her, siger Thomas Cotzand.
Plads til forbedring
Da Sygehus Sønderjylland endnu ikke får topkarakterer alle steder, ønsker sygehusledelsen igen gennem det næste år et stort fokus på den netop offentliggjorte undersøgelse af patientoplevelser.
Særligt de steder, hvor det ikke går så godt.
- Vi kan se, at patienterne gerne vil involveres mere i deres egne behandlinger, og at de generelt gerne vil have mere information, så det skal vi have et ekstra fokus på, fortæller Thomas Cotzand.
For at inddrage patienterne vil Sygehus Sønderjylland i endnu højere grad end hidtil bruge et værktøj, der hedder Fælles beslutningstagning. Her kan patienten sammen med lægen gennemgå forskellige behandlinger til forskellige sygdomme og i fællesskab tale sig frem til, hvad der er bedst for patienten.
- Ikke alle patienter efterspørger det samme, og der skal vi som læger huske at lytte til det behov, den enkelte patient har, siger kvalitetschefen.
Fakta
Den ’store’ LUP består af fire undersøgelser blandt fire forskellige patientkategorier: Fødende, Planlagt indlagte, Akut indlagte og Ambulante besøg.
Fødende
Akut indlagte
Planlagt indlagte
Ambulante besøg